ქუთაისის ქუჩებში, ჭავჭავაძის მიმდებარე ტერიტორიაზე არსებულ ბინის ფასადებზე, ელექტრომექანიკურ, თუ ლითოფონის ქარხნის კედლებზე დღემდე შემორჩენილია საბჭოთა მოზაიკა. აღნიშნული ხელოვნების ნიმუშები თავისი შინაარსით დღემდე არ კარგავს აქტუალობას. როგორც ირკვევა, საბჭოური მოზაიკა თანამედროვე ფსიქოლოგიისა და ხელოვნებისთვის უკვე კარგად შესწავლილი ფენომენია.
4000 წელია მოზაიკა მსოფლიო მასშტაბით, როგორც ხელოვნების ერთ-ერთი ფორმა არსებობს. გამომწვარი თიხის ნატეხებით შენობების, ბილიკების კედლების, ჭერისა, თუ იატაკის მოპირკეთება თანდათან სხვადასხვა ფერის კენჭებმა და ფერადმა მინამ ჩაანაცვლა. დროდადრო მოზაიკის ხელოვნება გაფორმების ფარგლებს გასცდა და შინაარსობრივად უფრო ღრმა ცხოვრებისეული დატვირთვა შეიძინა. ტაძრებზე გამოხატული მოზაიკის გარდა, ზუსტი გეომეტრიული ფიგურებით გაფორმებული სცენები მნიშვნელოვანი მიწიერი ცხოვრების ისტორიებსაც ატარებდა.
როგორც ისტორიული ცნობებითა და დღემდე ცოცხალი მაგალითებით ვგებულობთ, მოზაიკა, როგორც ხელოვნების ერთ-ერთი ნიმუში არც ქართული ხელოვნებისათვის იყო უცხო. აღსანიშნავია, რომ მოზაიკის პირველი ნიმუში სოფელ ძალისას მიდამოებში იქნა მიკვლეული, სადაც აღმოჩენილ ნაქალაქარში აბანოს იატაკი მოზაიკით იყო მოკირწყლული, რომელიც დაახლოებით ახ. წ. აღ. მე-3 საუკუნის დასაწყისით თარიღდება.
მოგვიანებით, საბჭოთა პერიოდში მოზაიკური ფიგურები უფრო მასიური და აქტიური გახდა. ამავდროულად, ხელოვნების ეს ფორმა თვითონ ხელოვნებას გასცდა და მაშინდელი წყობილების იდეოლოგიას უფრო ასახავდა ვიდრე თავისუფალი ბუნების შემოქმედებას. აქედან გამომდინარე ვხვდებით სხვადასხვა საბჭოურ სიმბოლოებს, რომლებიც დღემდე კამათის საგანია და აზრთა მრავალფეროვნებას იწვევს. თვითონ სიტყვა საბჭოთა სიმბოლიკა მოზაიკურ ფიგურებთან მიმართებაში კრიტიკული შეხედულებებით ხასიათდება. მაშინდელი დროის პოპულარული ფიგუები როგორიცაა: წითელი ვარსკვლავი, ნამგალი და ურო მზე და დედამიწის გული - ისეთი თემებია, რომლებიც თვისობრივად შეიძლება ნებისმიერ ხელოვნებაში იქნეს გამოხატული.
ნამგალი და ურო არა მხოლოდ მრავალი საერთაშორისო კომუნისტური, თუ სოციალისტური ორგანიზაციისთვის კარგად აპრობირებული სიმბოლიკაა, არამედ ასევე, გამოსახულია ავსტრიის დღევანდელ სახელმწიფო გერბზე. აქედან გამომდინარე, აღნიშნული ფიგურები საბჭოურ კუთვნილებას და გამოგონებას ნამდვილად არ წარმოადგენს. საქმე იმაშია, რომ მოზაიკა ეს იყო ხელოვნება, ხელოვნების დამახასიათებელი სიმბოლიკით, რომელიც პოლიტიკურად გამოიყენეს და შემოქმედების აღნიშნული მიმართულება პოლიტიკური ნების გამტარი გახდა. მხატვართა კავშირის ქუთაისის ორგანიზაციის თავმჯდომარე გიორგი კიკვაძე ამბობს: „მაშინდელ არამხოლოდ მოზაიკურ ხელოვნებაში, არამედ შემოქმედების ნებისმიერ ხელოვნებაში ვხედავდით სოციალისტური შრომის გმირებს, ქალებსა და კაცებს. ზოგადად აგიტაცია-პროპაგანდა იყო ყველაფერში: პოეზიასა და მუსიკაში, მხატვრობაში. საბჭოთა კავშირში ყველაფერი პოლიტიკით იყო ნაკარნახევი. ამავდროულად, ხელოვანი ხალხი მაინც ქმნიდა ღირებულ და ნამდვილი შინაარსის მქონე ხელოვნების ნიმუშებსაც, თუმცა მცირე რაოდენობით".
გიორგი კიკვაძის თქმით, საბოლოო ჯამში ყველაფერი მაინც იმაზეა დამოკიდებული, როგორ აღვიქვამთ მოვლენას, რადგან ნებისმიერი რამ შეიძლება ორგვარად იქნეს აღქმული: „ხუთქიმიანი ვარსკვლავი, როგორც პენტაგრამა, რომელსაც ბნელი ორგნიზაციები იყენებენ, ამობრუნებული ეშმაკს განასახიერებს. თუმცა მეორე მხრივ არსებობს კიდევ „ვარსკვლავა", რომელიც ღმერთმა შექმნა და წყლის ქვეშ დადის. არ მგონია კომუნისტებს ეს ვარსკვლავი ამ კუთხით გამოეყენებინათ, რადგან ისინი ნამდვილად პენტაგრამას ასახიერებდნენ. ნებისმიერი სიმბოლიკა იმაზეა დამოკიდებული ვინ როგორ გამოიყენებს."
სოციალისტური შრომის გმირთა ფიგურები, თუკი ნათლად გამოხატავდა კომუნისტური შრომის იდეას, როგორც ირკვევა, მაშინაც ასრულებდა ფარული აგიტაციის როლს. დღეს თანამედროვე ენაზე ამას ფარულ რეკლამას ვუწოდებთ.
საბჭოთა პერიოდზე და მაშინდელი აგიტაციის ხერხებზე ქუთაისის მოსახლეობა პირადი დაკვირვების შედეგად დაფიქსირებულ ფაქტებსაც გვიზიარებს. ასე მაგალითად, მოსკოვში ერთ-ერთი მეტროს კედელთან მოზაიკით გამოხატულ ტოტზე ფოთლები დაუთვლიათ, სადაც მარცხენა და მარჯვენა ნაპირებზე შვიდ-შვიდი და თავში ერთი დიდი ფოთოლი აღმოჩნდა. ეს ფაქტი კი იმ თხუთმეტ რესპუბლიკას შეადარეს, რომელსაც მთლიანად საბჭოთა კავშირი ერქვა. მიუხედავად აღნიშნულისა, როგორც ირკვევა საზოგადოება იდეოლოგიური მოძღვრების მიღმა კეთილ და სასარგებლო აგიტაციასაც კითხულობდა. ასეთ სიმბოლიკად ე.წ „გადაშლილი წიგნი" მიაჩნიათ, რომელიც ძალიან პოპულარული გახლდათ საბჭოთა პერიოდში.
როგორც ირკვევა, თანამედროვე დროის ფსიქოლოგები კარგად იცნობენ მაშინდელი რეჟიმის სისტემას და საზოგადოებაზე მართვის პოლიტიკურ ფენომენს, რომელიც უმაღლეს დონეზე იქმნებოდა და საოცარ ეფექტებსაც აღწევდა. როგორც ფსიქოლოგი გოჩა გიორგიძე ამბობს: „ხელისუფალი რა პერიოდიც არ უნდა ყოფილიყო, ყოველთვის იყენებდა სხვადასხვა სტრატეგიას - ემართა საზოგადოება. პოსტსაბჭოთა სივრცე, რომელსაც ბევრი თვალზე ცრემლით და ბევრიც გულში რისხვით იხსენებს, აბსოლუტურად სხვა ცხოვრება გახლდათ. ეს იყო სრულიად ჩაკეტლი სივრცე. ასეთი იზოლირებით მაქსიმალურად ცდილობდნენ მოსახლეობას არ ჰქონოდა შეხება იმ გამოცდილებასთან, რასაც დემოკრატიული ინსტიტუტები ერქვა." ფსიქოლოგის თქმით, საბჭოთა ლიდერები ცდილობდნენ ადამიანებს თავი ბედნიერად ეგრძნოთ. თუმცა ეს ბედნიერება არ იყო თავისუფალი, რადგან საზოგადოებას ყოველთვის ჰქონდა მიჯაჭვულობა ხელისუფლების მიმართ. „საზოგადოება გულწრფელ სიყვარულსაც უძღვნიდა ხელისუფლებას. თუმცა ეს შიშისგან გამოწვეული სიყვარული იყო. მაშინ არსებობდა მოსაზრება, თუ არ უყვარხარ, უნდა გეშინოდეს მაინც. მე ვამბობ, რომ შიში არ ქმნის სიყვარულს, ეს ილუზიაა. უბრალოდ, იმდენად კარგად მუშაობდა მაშინდელი იდეოლოგიური მანქანა, რომ მსგავსი შეგრძნებებს უყალიბებდა ადამიანებს".
21-ე საუკუნის თანამედროვე ეპოქა, ფსიქოლოგების აზრით, უფრო მეტ საშუალებას იძლევა მოსახლეობაზე ზეგავლენის მოხდენის მიზნით. ეს იქნება უბრალოდ რომელიმე ნივთის რეალიზაციისთვის შექმნილი რეკლამა, თუ წინასაარჩევნო აგიტაციები, რომელთა გამოხატვის და საზოგადოებამდე მიტანის ათასგვარი ხერხი არსებობს.
ერთ-ერთი გავრცელებული PR ტექნოლოგიებია, რომლის სამშობლოდ ამერიკა ითვლება. დღეს PR ტექნოლოგიები უკვე სქართველოშიც საკმაოდ ადაპტირებული მეთოდია. PR ტექნოლოგიებში გარკვეული დეფინიციებია, კერძოდ განსხვავებები შავ და თეთრ პიარს შორის.
როგორც თანამედროვე რეალობა გვკარნახობს, დღევანდელი PR კამპანია აღარ ატარებს მკვეთრად გამოხატულ საბჭოურ მეთოდებს და უკვე საზოგადოებრივი აზრით ინტერესდება. როგორც გიორგი კიკვაძე ამბობს: „21-ე საუკუნეში ხელოვანი თავისუფალია".
როცა საბჭოთა კავშირმა კრახი განიცადა 1991 წელს, პირველად საქართველოში გამოიცა განკარგულება საბჭოთა სიმბოლიკის განადგურების შესახებ. მაშინ საქართველოს დამოუკიდებელი რესპუბლიკის ახალი ხელმძღვანელობა ამ გზით საბჭოთა წარსულის კვალის წაშლას ცდილობდა. ამ საკითხთან მიმართებაში აზრთა სხვადასხვაობა არსებობს. საზოგადოების ერთი ნაწილის აზრით, მნიშვნელობა არ აქვს რომელ ეპოქაში შეიქმნა ხელოვნების ესა თუ ის ნიმუში, ხელოვნება ხელოვნებაა და წარსულის უგულებელყოფა დაუშვებელია.
ანა ჯანაშია
No comments:
Post a Comment